torsdag 28. mars 2013

Julian`s første møte med alpinanlegget!

Etter å ha kjøpt oss nytt slalomutstyr julen 2012, hadde vi planer om å komme oss til Furudalen,Stordalen ol slik at Julian skulle få prøve for første gang. Men,travle som vi er, har det ikke blitt,før idag!
Julian som aldri har stått før, var kjempe spent før avreise fra Bøketunet i dagtidlig. Med lopper blodet og vandring rundt med "hva skal jeg finne på" , klarte vi å få pakke ferdig og komme oss avsted. Herfra tar det ca. 1 time til Stordalen skisenter. Et flott sted med muligheter for å gå på lanngrennski langt innover i fjellene om man heller ønsker det. Eller bare sitte og nyte solen med det som hører påsken til.
Etter en del " er det langt igjen" fra baksetet var vi endelig fremme i Stordalen. Med sol fra knallblå himmel, passelig med folk i trekket og lukten av grill, var Julian kjempe spent da han fikk på seg skoene ved bilen. Han synes vi brukte litt lang tid på å gjøre oss klare.
Klare,tok vi skiene under armen (klink is på parkeringsplassen) og gikk for å kjøpe skikort og skibriller. Siden Julian er 6 år,fikk han kjøre gratis (barn 0-6 år gratis),mens vi måtte betale (180kr pr stk).
Så var det bare å lære J hvordan man tar på seg skiene. Litt fomling i starten med å få tråkket hardt nok ned,men etter hvert forsøk gikk det lettere og lettere. Kurset ble nå satt mot barnetrekket. Greit å starte for oss alle,da det var lenge siden vi alle hadde stått,i tillegg skulle vi lære Julian. Ø fikk den gleden,ettersom det er lettere for han å ha Julian på ski mellom beina mens han selv står,enn meg som er lavere. Etterpå fikk han stå ned ved å holde i skistavene til Ø. Etter to ganger slik, ville han prøve selv. Først litt fomling med å klare å ploge,men dette var på plass etter to turen.


I mellomtiden mens gutta holdt på med å øve,tok jeg meg en tur i "det store" trekket som Julian kaller det. En liten pause med litt mat og drikke etter ca. en og halv time i barnetrekket,var Julian klar igjen. Nå gikk det som det suste. Julian hadde virkelig fått teken på dette,så Ø fikk seg en tur i "det store" ,mens jeg og Julian øvde litt på å svinge. En ny tur på meg i "det store" hvor jeg tok trekket helt opp denne gangen.

Da jeg kom nedigjen fant jeg ikke gutta.. Hvor hadde de gjort av seg? Ikke var de i barnetrekket,ikke inne og ikke satt de ute, hvor var de? Jaja,får ta meg en tur i trekket igjen tenkte jeg, da jeg hørte; " MAMMA!!,jeg har vært i "det store" trekket"!!! Joa,der kom gutta ned. Julian synes de ble for kjedelig i barnetrekket,så han ville prøve "det store". Javel,tenkte jeg. Er du blitt så tøff, tenker jeg. "Kan jeg få se?" spør jeg. "Klart det,mamma. Kom da". Vi tar trekket oppigjen alle tre og går av trekket midten. Ø og Julian er først oppe og Julian sklir fint ned til "avsatsen". Jeg kommer rett etter. Tar noen bilder,da jeg vil forevige bildet.  Julian i den store bakken. Julian gjør seg klar, sklir fint fremover,plogen med skiene slik han øvde på i barnetrekket. Han veksler mellom å ha bred og mindre bred plog på skiene. Sklir fint nedover,jeg etter. Etter ca.2 timer i trekket,står han alene ned. Wow! Jeg er imponert. Vel nede igjen,tar vi oss en pause. Julian får vite hvordan en skred søker fungerer. Han fikk og teste en,med at den ble gjemt under en sofa,han utstyrt med en også var det bare å lete til han fikk et sterkt,korte pip. Funn ble gjort og han hadde lært noe nytt.


Ut igjen,denne gangen rett i den store bakken. Julian var på hugget og digget å stå på slalom. Av midt i bakken denne gangen og. Han stod fint ned denne gangen og,men ville nå ha seg noen turer i barnetrekket igjen. Noen turer i barnetrekket og tiden gikk mot at trekket stengte,fikk han valget om en tur til i barnetrekket eller en i den store bakken.
Han valgte selvsagt den store bakken. Hva ellers? Alle tre klare for den siste turen ned det store trekket før stengetid. Ø først,deretter Julian og tilslutt meg.


"Det har vært kjempe gøy å stå på slalom. Kan jeg få gjøre det i morgen og?" kom det fra baksetet etter å ha kjørt litt. Hehe,kjekt å høre at gutten likte det. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.