onsdag 10. april 2013

Ettermiddags tur til.....

..... SOLHEIMSÅSEN (190 moh) eller Åsen som den vistnok kalles på folkemunnet i Radøy. Solheimsåsen ligger ikke lagt fra oss, vi kan faktisk se den fra huset vårt. Så i går ettermiddag inviterte jeg meg selv og min sønn oss med på tur sammen med en venninne og sønnen hennes. Hun har bodd i Austmarka i 8 år og kjenner til fine, enkle og spennende turer å gå sammen med barn.
Med camelback på ryggen ruslet jeg og J i rolig tempo opp til der veien/stien startet og stedet vi skulle møte de andre to. Vi skulle gå opp fra Sæbøsiden, men man kan vistnok gå opp til Åsen fra flere steder, men greit å gå fra "vår" side slik at jeg kan ved en senere annledning gå dit alene, eller sammen med J og Ø.
Guttene løp oppover veien, mens vi voksne tok det roligere og pratet og løst og fast. Det kjekke med å gå tur sammen med andre, er at man har noen å snakke med og J har noen å gå/løpe/leke med på turen. En vinn-vinn situasjon for alle. Også er det MYE lettere å komme seg ut når man har avtaler.
Med oss på turen fikk vi en katt som følgte etter helt fra hovedveien og til toppen. Guttene synes dette var kjekt og stoppet innimellom for å klappe og kose med den. Videre ropte de på den når den ikke fulgte rett etter dem eller forsvant. Da de ikke viste hva den het, kalte de den for Pussi. En fin og kosete katt, kjekk turfølge for guttene og der den løp fremfor, mellom, bak og vedsiden av dem på veien opp.

Første etappe gikk på veien, forbi to gårdstun før vi kom uti marken. Her var det mange porter å åpne og guttene løp for å være først. Ikke like kjekt for J tilslutt som ikke klarte å matche farten til han andre,så det ble litt "hvorfor for han åpne portene først? Jeg og vil." Etter å ha forklart at han kan åpne dem på veien nedover, går det tilslutt bra og han løper videre, ett steg nærmere toppen!

På toppen skrev vi oss inni turboken som ligger under informasjonsskiltet og som i tillegg er en liten benk å sitte på. Smart. Her oppe har man usikt over bla. Sæbø, mot Austmarka, Manger,Festo og Sletta i klart vèr. Og slik det var i går, sol, hadde en god utsikt!

En liten pust i bakken, dvs vi voksne pratet litt og guttene løp rundt og lekte, koste med katten og spiste kjeks, var det tid for å gå nedigjen. Full fart utfor bakkene med guttene, mens vi kom i flott driv etter.
En flott og kort tur som tok oss ca.30 min opp. Turen passer for godt for familier med barn da den er forsåvidt enkel og lett gå. Anbefales på det sterkeste.
Takk for en flott tur, gleder meg til neste!
Pussi speider utover fra toppen av skiltet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.