fredag 26. april 2013

VEGEN I HAVET.....

I dag har jeg hatt meg en lang gåtur til der jeg vil si "Vegen i havet" starter.
Vèret var perfekt for en slik tur, verken forvarmt eller forkaldt, men akkuratt passelig. "Vegen i havet" er veien fra Manger til Toska. Fra skiltet der en tar av står det "Toska 4 km." Det er helt nydelig der ute når man kommer ned hvor man går utover veien som er "laget i havet."  Vegen i havet er nydelig. Om man går hele veien, går man over små holmer hvor av den ene inneholder en liten skatt. Ønsker du å finne skatten, kan du trykke her.
Man får følelsen av at man "går" i havet med den lille brisen som kommer innfra havet.Herlig.
På veien gikk jeg forbi et hus hvor de tørket fisk under garagetaket på utsiden. Artig å se at folk tørker fisk selv og ivertfall på disse trakter. Man ser ofte de store" tørkepyramidene" fra nord i landet på bilder eller tv, men sjelden man kommer over det her. Så regner med at dette skal bli bacalao eller klippfisk middager. Begge deler noe jeg setter stor pris på å spise om det er godt tilberedt. Sist nevnte med steikt bacon, erterstuing og gode poteter til.

Videre på turen nøt jeg synet av sjøen, den vakre naturen, fuglekvitter og nybyggene som tittet opp bak små bakketopper og marker. Fint å se at det er god tilvekst på slike steder som er vakre og fredelige.
Grankongler i et tre, etterfulgt av en skogsvei til??
Hadde vært spennende å tatt en tur langs veien og sett hvor man havner. Tror jeg må gjøre det en dag. Flott er det ivertfall der skogsveien snor seg innover skogen i vakre omgivelser.









Jeg anbefaler alle å ta seg en tur langs "vegen i havet". Enten til fots eller med bil. Veien i seg selv er en attraksjon der den bukter seg havlinjen. I tillegg finner man mange gode fiskeplasser langs veien og om sommeren er det fint å bade og sole seg på sandstranden. Eller man kan finne et svaberg på en av holmene veien snor seg over.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.