søndag 19. mai 2013

Glimt fra....

...... vår 17 Mai 2013

Julian`s siste gang han går i barnetoget i Knarvik under fanen til Juvikstølen barnehage. Siste gang han underholder med sang sammen med alle de andre barna i barnehagene i Knarvik. Siste 17 mai som barnehage gutt!

Dagen startet med at jeg våkenet av saluttene fra Solåsen kl.07:00. Ørjan hengte ut flagget litt over en time senere da vi stod opp for deretter å gi Julian 17 mai klippen som skulle ha vært gjort for noen dager siden. Men travle som vi er, har det blitt utsatt til siste liten. Deretter var det å kle på mennene dress, knyte slips knute og passe på at junior ikke skitnet og krøllet dressbuksen for mye før vi kom oss ut dørene. Selv skulle jeg ha på meg fest bunaden til Nordhordland. Mye styr å få på underskjørt, x-antall søljer og pynt, brystduk, belter mm skal sitte skikkelig før man er klar til å gå ut døren. Vel ferdig kjørte vi til Knarvik. Her møtte vi mange av kompisene til Julian og venner av oss som vi gikk sammen med i toget. Julian og kompisene gikk fremme med fanen, mens foreldre kom sigende etter pratenede. Barna koste seg, fløytet i fløyter og ropte HURRA! Vèret var perfekt; overskyet og ca. 18 grader :) Ikke for varmt eller for kaldt når man går i fin stasen. Tilbake til start som er ved Nordhordlandhallen, starter kampen om å få seg en sitte plass ved et bord inne i hallen. Og dette er ikke lett når x- antall mennesker skal inne samme døren på en gang, med samme mål;  KAPRE ET BORD! Men heldigvis hadde noen venner av oss fått tak i et, så litt innsanking av ekstra stoler var det plass til oss alle. Musikk av Knarvik Skulekorps, flott tale av ordføreren i Lindås, sang fra skolebarn og ikke minst alle barnehagen barna i Knarvik var en del av underholdningen. Mens vi voksne hørte på dette, løp Julian sammen med datteren til bestevenninnen min og utførte de obligatoriske lekene; Stylter, sykling, sekkeløp og potetløp. Og mange små premier ble innkassert. Fiskedam hvor det bet leker på kroken var og kjekt.
Etter at tingene ebbet ut i Knarvik, dro vi en tur innom Sæbø skule hvor Julian skal gå til høsten.
Dette er og stedet hvor vi nok kommer til å feire 17 mai fremover. Her fikk jeg litt av den godgamle 17 mai feiringen. Lekene rundtom på skoleplassen, barn og voksne skjønt forenet sammen. Luftgever som smalt, ballonger som sprakk, jenter som hylte i det de falt ned fra "pute krig" stokken, barn som lo, jublet da de vant, fløyter som tutet og litt regn i luften. Slik 17 mai er. Etter å ha sjekket ut opplegget her, dro vi hjem for å slappe av før neste utfklukt.

Vi har startet en tradisjon sammen med to vennepar om at vi feirer ulike sammenkomster sammen; Nyttårsaften, 17 mai og St.Hans. Så i kveld skal vi på hjorte middag til et vennepar. Selv skal jeg stå for dessert, så i går bakte jeg en Dragon Arctic Roll. Det er en slags sukkerbund som er marmorert med lyst og mørk deig. Og ettersom jeg kunne lage den ferdig i går, ble det gjort nå. Inni, dvs oppå flaten er det jordbærsyltetøy, is og sjokolade som deretter rulles sammen til en rullekake og puttes i fryseren. Må si jeg er spent på resultatet som nå ligger i fryseboksen og venter på å bli spist senere. Er første gang jeg lager den,så spennende blir det. Skal eksperimentere med den fremover og se om jeg kan gjøre noen forandringer på den, kanskje finne opp nye smaker. Ønsker du å lage denne, finner du oppskriften her.
Kvelden ble avsluttet med hjortemiddag, Dragon Arctic Roll, jordbær og is sammen med gode venner. Og selvfølgelig noe godt i glasset.

Håper alle har hatt en flott 17. MAI feiring.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.