lørdag 14. september 2013

EPLESAFT

Da var det tid for å prøve seg på noe nytt igjen. Denne gangen eplesaft. Tidligere i uken prøvde jeg meg på plommesaft,så jeg satser på at fremgangsmåten er lik. Må kanskje skjære epler i biter slikt at jeg får ut all den gode smaken og saften i dem.
Her er eplene kommet i saftkokeren. Denne koken tester jeg ut det å koke opp med sukker i. Har brukt 1 kg og aner ikke om det er forlite eller formye. Spennende blir det uansett og se hvormange liter saft jeg får. Flasker ble handlet inn tidligere i dag og det samme ble korker og korkemaskin,så nå skal det korkes skikkelig. Da slipper jeg å fryse saften, den må bare stå kaldt. 
Den første kokeren gav bare 2 flasker,så neste koker ble det mer epler og mindre sukker. Og ja,vet det burde vært omvendt,men putt sann. 
Min kjære har blitt rene tappe mesteren og i tillegg til det, korker han flaskene for meg. Blir mindre søl da enn om jeg skulle gjort det. Benken er for høy og å gjøre det på gulvet hadde blitt søl og tull. Synes han er flink som hjelper meg selv om hadde en del ting på taperen selv ( male ferdig gangen oppe,lense båten mm). Det går ikke fra oss heldigvis. 
Nå er jeg bare spent på resultatet. Saften som er tappet til nå er rosa og fin. Ser rett og slett lekker ut. 
Her er resultatet; 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.