torsdag 12. september 2013

Plommelikør

Med plommer i hagen,så må man teste ut det man kan lage. Og nå var det plommelikør som stod på dagsplanen. Er mange måter å lage plommelikør på og etter å ha forhørt meg litt rundt og sjekket på nettet,tok jeg Kaja sin oppskrift. Den var enkel og grei.
Man tar en Norgesglass (eller et annet stort glass). Deretter fyller man plommer på det. Man kan velge og ha dem hele eller dele dem i to og ta ut steinen. Jeg gjorde det siste. Har hørt at steinene kan lage litt bismak. Men skal ha ett glass med hele plommer i bare for å teste om det er noe forskjell. Deretter tar man sukker og fyller på så mye en får plass til. Og tilslutt,fyller man på med så mye sprit man får plass til. Så skrur man på lokket,vender glasset og setter det fra seg. Heretter skal man snu glasset ca anhverdag i 3 mnd. Også er plommelikøren klar. Så etter mine beregninger,er den klar til nyttår :) 
Man kan tilsette ulike smaker på likøren som feks; vaniljestang,nellik,anis ol. Jeg kommer ikke til å gjøre dette. 
Likøren er fin å gi i gave til venner og familie. Plommene som er igjen i glasset når likøren er helt over på flasker er fult spiselige. Bare husk på at de inneholder mye sprit. Kjipt å gå på en snurr ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.