mandag 9. september 2013

PLOMMER

I hagen vår står et plommetre. I fjor ante vi ikke hva slags tre det var. Vi lurte litt på modeller/kirsebær,men var ikke sikker. Så vi tenkte at det får stå i raidet av motorsagen til min kjære tidlig i vår. Og da sommeren kom og jeg kikket på det, var det plommekart på treet. Koselig,vi har et plommetre. Og nå,de siste ukene har de begynt å modne. Så i helgen og i dag har jeg plukket plommer. Ikke helt lett da treet nok ikke har vært beskjære på flere år. Det ser ut som et vilnis. Men med en fruktplukker, fikk jeg ned det meste i toppene og en tur innimellom busker og trær,gikk det så som så. Min kjære fikk også leke med motorsagen under dagens plukking. Måtte lage vei til meg,noe som resulterte i at rhododendron og andre buskvekster forsvant til min glede. Så da gikk plukkingen lettere.
Søndag var jeg og hentet saftkokeren hos min mor.
Den har nok ikke vært i bruk på en stund,så nå skulle den testes ut av meg. Safting,har jeg ikke prøvd før,så jeg var ganske spent. Har sett på min mor da hun lagde ripssaft som liten,men aldri prøvd selv. Etter å ha forhørt meg litt rundt,sjekket nettet,var det bare å sette igang. En stor panne med vann ble satt på og da den kokte ble en full saftkoker med plommer satt oppå,så var det bare å vente.
Jeg brukte ikke sukker oppå plommene,så dette ble ren råsaft. Etter ca.40 min kunne jeg tappe den første literen.. Weee,litt skummelt. Jeg hadde ikke forberedt meg godt nok,noe jeg såg da jeg skulle ha saften over på flasker. Så etter å ha hive meg rundt og funnet en del tomme bursflasker og noen vinflasker,var jeg klar. Til sammen ca.3,6 l ren råsaft av plommer ble det av ca. 1/2 bærepose plommer. Så bar det rett i fryseren. Sukker heller jeg på når jeg tar dem opp og skal bruke dem. Enten ved å koke opp saften igjen med sukker i eller bare helle sukker rett i saften og riste flasken. Gleder meg til å smake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.