søndag 27. oktober 2013

Cupcakes

I dag ventet vi besøk av mine foreldre og Ørjans foreldre til middag og kaffè. Til middag hadde vi planlagt hjemmelaget lapskaus,så i formiddag satt jeg og Ørjan å skrellet,kuttet grønnsaker og vossakorv. I tillegg kuttet Ørjan opp pinnekjøtt og røkt kjøttknoke som vi hadde kokt i går. Alt ble tatt pannen vi koker krabber i (den var godt vasket før det) og suppen ble kokt ute på krabbekokeren. Kjapt,enkelt og luktet godt ute på terrassen.
Mens suppen stod og putret,fant jeg ut at jeg skulle teste ut en cupcakes oppskrift jeg fant på bloggen Cakeplease. Den tilhører Ida Gran som vant Hele Norge baker. Bloggen hennes har mange gode oppskrifter og i dag tenkte jeg å teste ut Halloween Cupcakes. Ida sine var pent pyntet med Halloween tema,men ettersom jeg ikke hadde tenkt på at det snart er Halloween,måtte jeg tenke enkelt. 
Cupcakesene var vanlijecupcakes med sjokoladekrem og cream cheees frosting.
 
Ingrediens vaniljecupcakes:

2 egg
150 g sukker
100 g smeltet smør
200 g mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens
2 dl melk

Smelt smørret på svak varme og sett stekeovnen på 200 grader.

Ha egg og sukker i en kjøkkenmaskin og miks til eggedosis, tar ca. 5 minutter på høy hastighet.

Tilsett mel, bakepulver, melk, smeltet smør og vaniljeessens. Miks alt godt sammen. Fordel røren i cupcakeformer. Ikke fyll formen mer enn 2/3 full. Jeg fikk ca. 20 muffins utav røren. Stekes i 20 min.

Avkjøl muffinsene helt.

Sjokolade krem;

150 gram boble melkesjokolade med karamell (helt ny)
50 g fløte
50 g smør

Ha alle ingrediensene i en kjele og smelt på svak varme. Rør alt godt sammen til du får en jevn og glatt krem. Sett kremen i kjøleskapet til avkjøling i ca. 1 time.

Jeg kjøpte feil sjokolade,dvs ble boble melkesjokolade,men det funket helt fint :)

Bruk en kniv og skjær ut midten av cupcaken,ala dette.

Fyll hullet med sjokolade kremmen. Jeg brukte en sprøytepose for å få den nede. Sett til side mens du lager frostingen.

Cream cheees frosting;

200 gram philadelphia (orginal)
300 gram mykt meierismør
200 gram melis

Ha smør og melis i en kjøkkenmaskin og kjør på høy hastighet i 5 minutt. Smørret skal bli helt hvitt. Tilsett romtempererte philadephia ost og bland alt godt sammen.

Ettersom jeg ikke hadde tenkt Halloween tema eller annet tema,fylte jeg frostingen i en sprøytepose og sprøytet på cupcakesene. Deretter pyntet jeg med sølvkuler i mangel på andre ting. 
Ser jeg må øve meg litt på sprøyteknikker,men synes de såg helt greie ut for å være første gang.

Fikk god tilbakemelding på dem med den gode overraskelsen i midten. 
I morgen er det avdelingsmøte på jobben og da skal jeg servere like til mine kollegaer. Håper de faller like godt i smak som hos mine foreldre og svigerforeldre også må jeg ikke glemme min kjære.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.