mandag 21. oktober 2013

Fiskekaker

Nok engang prøver jeg meg på ting jeg ikke kan, og denne gangen blir det å lage fiskekaker.
I går var vi ute og fisket, og resultatet ble to lyr og en sei. Vel,to av dem fikk nabogutten,men da han ikke liker fisk,fikk vi dem. Kjekt var det,for da kunne jeg lage fiskekaker. Var egentlig ganske klar å lage dem i går kveld,men ryktet sier at man skal vente en dag for at "kjøttet" skal få sette seg. Så det ble gjort. 
Så idag dag jeg kom fra personalmøte,var det bare å sette igang. Min mor hadde vært så snill å beine ut fisken for meg,så den var klar til å stappes i kvernen.
Og ikke nok med det,fikk jeg teste kvernen til Kitch'n Aid maskinen min i samme slengen. Fant ut at de hadde laget to lag med kvern(de med hullene i) utenpå,så måtte skru fra hverandre alt for å ta bort den ene,men det gikk fort og greit. Så da var det bare å fortsette å stappe fisken oppi til jeg fikk en flott fiskefarse.
Ca.800 gram ferdig fiskefarse ble det. Ikke så mye som jeg hadde håpet på,men sikkert nok til å lage fiskekaker til oss. 
Oppskriften jeg brukte var:
2 ta potetmel
ca 4 står hvetemel
3ts salt
1/2 står pepper
Litt revet løk 
3/4 dl melk.
Først blandet jeg alt uten melken som jeg spredde deigen forsiktig med etterpå.
Så var det bare å forme farsen til "kaker" og steike de på steikepannen.
7 fiskekaker ble det plass til hver omgang steking. Kakene laget jeg ved hjelp av en spiseskei og hånden min. De kunne nok ha vært litt mer runde i kantene slik at de ikke sprakk opp slik som disse,men pytt sann. Man lærer så lenge man lever. Kakene stekes til de er gyldenbrune på begge sider. Jeg stekte dem i vanlig margarin. Måtte "spe" på med smør underveis slik at fiskekakene ikke tørrsteikte. 
Resultatet ble overraskende. De var gode,ikke seige og tørre,men saftige. Så nå får vi se når det blir hjemmelagde fiskekaker til middag. Har lovet J fiskekake til frokost i morgen,så er spent på hva dommen hans er. Min kjære har ikke smakt på dem,så hans dom venter og. Er uansett spent på hva de synes.
Uansett,så kommer jeg til å lage dette flere ganger så sant vi får fisk. Men båten blir nok tatt opp til helgen,så da får vi se om det blir kjøpt fisk og lagt eller om vi må vente til neste år på nye kaker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.