onsdag 30. oktober 2013

Tovekveld

Tirsdag 29 oktober var det duket for tovekveld på jobben. Ene kollegaen min er veldig flink til dette,så hun skulle ta å lære oss hvordan vi tovet noen flotte ullhjerter. 
I forkant hadde hun vært og kjøpt ull og laget klar ullpakker i forskjellige farger som vi kunne velge mellom. Jeg valgte hvitt ull,blonder,silkestoff og noe silketråder.
Ullen vi jobbet med var merino ull. Hun fortalte oss hvorfor hun valgte denne ullen fremfor vanlig,men det husker jeg ikke.
Alle fikk utdelt et stykke bobleplast og en plastduk i tillegg. Dette skulle vi bruke i tove prosessen. 
Først la vi bobleplasten med boblene ned mot bordplaten. Deretter delte vi ullen oppi mindre deler som ble lagt tett utover bobleplasten. Først loddrett deretter vannrett. Da dette var gjort tok vi blonder,silkestoff,silketråder og la over ullen vi hadde lagt ut. Vi måtte passe på at all " pynten" lå på ull og ikke oppå hverandre. Da ville det ikke bli tovet fast. Deretter sprutet vi vann tilsatt grønnsåpe oppå alt til det var passe vått. Så la vi plastduken overtok gnidde ut luften. Dette var viktig for å få pynten til å feste seg. Så var deg bare å gni hardt over ullen til man hadde tovet alt fast. Vi rullet så ullen vi hadde tovet inni bobleplasten/ og duken for deretter inni et håndkle og rulle den frem og tilbake 20-40 ganger. Vi rullet ullet alle fire sidene for å få det jevnt. Så tok vi ullen uti vasken og skylte den litt for deretter å pakke den sammen og kaste den nedi vasken et par ganger. Dette gjør at ullen krymper og.
Det neste som stod for tur nå,var å lage oss en hjerte mal i papir. Denne la vi oppå det ferdig tovete ullstykket vårt. Vi skulle få plass til ca. 6 litt store hjerter. Et og ett hjerte ble klippet ut. Av restene kunne vi klippe ut hjerter ol som vi kunne igjen legge oppå de største hjertene og tove fast. Vi la nå hjertene oppå bobleplasten igjen,sprutet litt vann på og la plastduken oppå. Så var det bare. Å gni videre. Etter en stund hadde hjertene krympet mer. Da tok vi plasten bort og rullet hjertene som en bolle i hånden vår for å få litt mer fasthet i ullen. Slik holdt vi på til vi var fornøyd. 
Når vi var fornøyd,gikk vi ut til vasken og skylte ut resten av grønnsåpen som var igjen i ullhjertene. Og vips så var de ferdige. 
Vi fikk beskjed at vi kan sy på dem,tove mer på dem eller andre ting senere.
Jeg har tenkt å kjøpe litt sølvtråd og evt noen perler og sy på de hjertene jeg tovet oppå de største for å få markert dem litt. Så får vi se hvordan det resultatet blir.

Her er uansett en sniktitt på de jeg laget før påsying av sølvtråd og evt perler.
Og her kommer noen nærbilder.
Her er et med et hjerte oppå hjertet. Hovethjertet er silkestoff oppå ull og det mindre hjertet er med silketråder på.
Her er et hjerte med silkestoff,blonder og silketråder.
Hjerte t.v. er med blonder og det t.h. er med silkestoff.

Kommer nok til å tove noen flere slike før jul om jeg får tid. Ull får jeg kjøpt på Ullvarefabrikken i Hillesvåg,så får se om jeg får tatt en tur dit enten i helgen eller løpet av de nærmeste ukene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.