fredag 14. mars 2014

HURRA FOR DEG SOM FYLLER DITT ÅR!

I går var den store "gjøre-alt-klart- til-bursdag" dagen. Dagen før dagen er alltid like hektisk,spesielt når det er J som skal feires. For der i gården holder det ikke med ett besøk,men gjerne opptil tre- fire. Men i år er det kuttet ned til to; et barnebesøk og et voksen inkl barna til de voksne. Men,som sagt,gårsdagen var den store "gjøre-alt-klart" dagen.
Rydding og strigling av huset hører vel med,men det kjekke var baking og pynting av kaker. Med hjelp av min mor,gikk dette smurt. Til bursdagen hadde J selvsagt valgt sjokoladekake og andre kaker,men han erklærte høyt og tydelig at han ikke skulle ha kaker med KREM i/på for det kan jeg ikke spise. Faire enough, er hans bursdag,så han skal nesten få det som han vil. Ettersom det er to besøk,må det to sjokoladekaker til. En regnbuekake ala gelekake og en pavlova. Er litt spent på hvordan den de to siste blir da jeg aldri har laget dem før.
Barnebesøket ble sjokoladekaken pyntet som en fotballbane. Med grønn kokkus som gress,nonstop som markerte linjer og to ulike farger på seigmenn som spillere. Mål ble saltstenger og ball fra et annet fotballspill som J har på rommet. Enkel og grei kake å pynte. 
Litt verre var det med hovedsjokoladekaken som var en overraskelse. J digger John Derre traktorene, så i år hadde jeg lånt en traktor kakeform av en venninne. Den ble sjokoladekake,men smørkrem "dotter" i fargene gul,grønn og svart som er John Deere fargene. Det var ikke helt enkelt å pyntet den,men det gikk til slutt.
Ikke helt fornøyd med pyntingen,men satser på at jeg blir flinkere etter hvert som jeg får øvd meg. Så nå gjenstår det bare å se om jubilanten blir fornøyd. I tillegg har jeg bestilt John Deere bursdagsselskap fra ebay. Kopper,fat,servietter og duker som skal brukes på voksen/barn besøket i ettermiddag. Dette også en overraskelse. Barnebesøket er grønne kopper og fat,så hele dagen går i fargene,gul,grønn og sort. 

Vêret var ikke helt topp,så på formiddagen bygget J og Ørjan telt over resten av terrassen. Standerverk ble reist og pressenning hengt på i tilfelle regn når besøket kom. Selv pyntet jeg kaker og vasket huset i tillegg til de aller siste forberedelsene.

Klokken 12 ankom klassen til J + 3 til,tilsammen 20 stk som løp rundt. Etter å ha løpt fra seg, trodde vi,samlet vi gjengen for flasketuten peker på når åpning av gaver skulle skje. Her begynner bursdagsbarnet å snurre en bursflaske også skal den som flasken peker på gi gaven sin. Etter den er åpnet,er det den sin tur å snurre flasken. Slik holder en på til alle gavene er pakket opp. Det var mye fint som lå gjemt under papirene. Da alle gavene var pakket opp,var det tid for mat. Ørjan hadde laget kiosk ut terrassedøren og der stod alle (?) fint i kø og ventet på sin tur. Med hjelp at to foreldre ble ketchup,sennep og drikke delt ut. God og mett løp de litt rundt før tid for kake og bolle. Kaken var dekorert som fotballbane. Kaken falt i smak av gjengen,det samme gjaldt boller,men det å støtte i ro var ikke så enkelt. Så mens gjengen spiste boller,løp jeg rundt å hang opp de siste postene på skattejakt rebusen. Her var det poster rundtom og skatten var gjemt i eventyrskogen. På veien fikk de opplest eventyret Høna og Hanen i Nøtteskogen. Eventyret avsluttet med litt ekstra oppdiktet slutt av meg hvor høna var så glad for å overleve at hun gjemte en skatt i nøtteskogen,eventyrskogen. Vill jakt etter skatten som ble funnet. Deretter løp de tilbake til huset hvor Ørjan hadde satt frem blinken som han og J hadde laget i går. Her skulle de kaste ball i hull som gav poeng fra 25,50 og 100. Premien var,på tull,en kald pølse noe barna forlangte da de vant... Stilig!
Etter å ha underholdt 20 barn i to timer,var barnebesøket over. Da var det bare å hive seg rundt å gjøre klart til neste besøk som begynte to timer etter barnebesøket sluttet. 

Først var det å vaske over gulvet hvor vi skulle spise. Deretter var det tid for bordpynting. Som nevnt tidligere,hadde jeg kjøpt John Deere bursdagssett på ebay. Så bordet ble pyntet med duk,fat,kopper og servietter i John Deere motiv. I tillegg to John Deere traktorer sneket utav rommet til J på bordet sammen med annet skogstema. Må si meg veldig fornøyd med pyntingen eller?
Langbordet ferdig pyntet.
Noen detaljer av pynten.

En meget fornøyd og ikke minst overrasket gutt da han såg bordet. Tror ikke det var dette han hadde forventet.
Etter pynting av bord, var det tid for å pynte de andre kakene. Regnbuekaken måtte snus slik at geleén  og pynten under ble sett,fotballgeleèn måtte utav formen og pavlova kaken måtte få vaniljekrem og bær på. Alt dette på ca.15 min. Heldigvis gikk det greit,bortsett fra at vaniljekremmen som ble laget i går var for stiv,så det ble klumper og rar smak på kremmen,så den måtte lage ny. Og flaks at jeg hadde ferdig vaniljekrem i kjøleskapet. 
Lyset på John Deere kaken er tent og så var det bare for bursdagsbarnet å blåse det ut!

Gratulerer så mye med 7 års dagen,Julian!!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.