tirsdag 23. desember 2014

Lillejulaften

Dagen startet med siste "obligatoriske" svangerskapskontroll kl.08.50. Vesla vokser og har det bra og med en dag til termin,ser det ut som hun lar seg vente. Hun har god tid og ser ut til å trives godt i livmoren. Turboprinsessen kaller vi henne til tider,så en sport som fotball,håndball eller boksing ser ut som kanskje er det er rette for henne med tider.
Etterpå var det siste handlingsrunde på matbutikken og selv om vi var tidlig,var det mye folk på Rema1000. Deretter en liten tur i senteret for å kjøpe to smågaver før vi vendte nesen hjem,godt sliten for min del.
Liten pause på sofaen og litt lunch,så var vi klar igjen.

I år har vi invistert i kunstig juletre. Jeg har vært vandt med det siden jeg var rundt 12 år. Min mormor fikk et fra sin søster da hun begynte å feire jul med oss på 80- tallet. Og etter en stund fikk vi det opp til oss da vi alle var samlet. Veldig greit når man i tillegg er allergisk,så da jeg flyttet for meg selv,invistere jeg i et lite tre på ca.150 cm... Men da vi flyttet hit til Sæbø,ble treèt levert videre da det var forlavt. Så første året ble det kjøpt inn edelgran for å teste om det funket. Noe det gjorde til en viss grad. I fjor ble det ingen tre pga sykdom og i ble det altså invistert i kunstig tre. 
Ørjan fikk den store æren å sette det sammen, til litt frustrasjon til tider ;) Selv pakket jeg inn to gaver og i tillegg lagde julegaver med J, til min lette frustrasjon. Trodde en gutt på snart 8 år klarte de enkle tingene og høre etter,men nope. Men ok,det ble "home made" julegaver til familien i år og. Noe som har vært tradisjon siden J var 10 mnd. Er alltid så koselig med hjemmelagde julegaver.

Etterpå var det tid for pynting av tre,noe Ørjan og J tok seg av. Jeg klør når jeg tar i plasttreèt,så uten hansker er ikke jeg så klar. Men treèt ble fint,litt uvant med andre lys enn de tradisjonelle,men det skal på plass neste år. Tenkte å kjøpe trådløse lys på salg i år. Ellers er pynten en blanding av nytt,arvet og gammelt, plast,glass og hjemmelaget. Tradisjonen de 7 siste årene er at J har fått en ting til å henge på treèt sammen med en lapp hvor det står "pynting av juletre med...." lille julaften. En koselig tradisjon synes jeg og neste år får vesla og en liten ting å henge på treèt. Kanskje noe av pynten må vike?? Det gjennstår og se.

Så var det tid for nissetur til Flaktveit hvor foreldrene til Ørjan bor med gaver. Men først en liten tur innom et vennepar av oss som og bor på Flaktveit med gaver. Er koselig med slike nisseturer med gaver til venner og familie. Er blitt en tradisjon det og. Her var søsteren til Ørjan,Matilde-nieser og Julie. God mat i form av hjemmelagde smørbrød ble servert og smakte deilig. Etter noen timer med prat og overlevering av gaver,var det tid for å sette snuten mot kjøpesenteret Horisont for bytting av bukse til J og litt snop handling på Coop før snuten ble snudd mot Sæbø...
Og for min var det veldig godt å kunne slappe av etter en lang dag. Noen småting som innpakking av de siste julegavene,skrelle poteter,kålrot og gulrøtter og koke grøt til riskremmen i morgen var ferdig kunne vi synke nedi sofaen og se om julestemningen kom.

God jul alle sammen :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.