torsdag 22. januar 2015

No milk

Ettersom vesla muligens reagerer på melk,har jeg nå i tre uker holdt meg unna produkter som inneholder melk/tørrmelk. De små reagerer på melkeprotein og/eller melkesukker. Vet ikke nøyaktig hvilke av de to vesla evt reagerer på,men noe er det. Om da det ikke bare er at mage/ tarmsystemet ikke er helt ferdig utviklet. Men når mye av maten man finner både i form av tørr- og ferskvarer som finnes i butikken er melk i en eller annen form, så det er ikke så enkelt å finne noe uten om man ønsker noe godt å spise. Har spist fårepølse om jeg har gledet meg til å spise gjennom halve svangerskapet i nesten to uker på skivene nå samt smør uten melk og salt. Har vært godt,men man går lei av skiver med fårepølse i lengden. Ja,det finnes pålegg som skinke osv og leverpostei i den gule boksen som er uten melk,men nå tenkte jeg på noe "godt" å spise. Det meste må lages fra bunnen av med råvarer,så da tar ting tid og ikke alltid man har tid å lage noe godt til kvelds. Men i går kveld gjorde jeg det.
Min samboer har fra før jul drevet å laget amerikanske pannekaker til frokost om søndagene. Dette har han fortsatt med etter nyttår og,men da har ikke jeg kunne spist dem pga melken. Så da gikk jeg til innkjøp av havremelk. Hadde rismelk i kjøleskapet,men hørt at det er bedre å bake med havremelk pga konsistensen og noen sier smaken og. Så hvorfor ikke. Har laget lapper osv av rismelk da J var liten da han reagerte på melk,så vet at de blir gode,så jeg var litt spendt på hvordan disse ville smake. Og må ærlig si at jeg kjente ikke noe særlig forskjell. Eneste var kanskje at de ikke smakte melk og var litt tykkere og mer matige enn de andre. Men de funket veldig godt. Så heretter blir det lapper,vafler ol på havremelk.

Oppskrift;

50g margarin - smeltet
3 egg
3 dl havremelk eller melk etter eget ønske
5 dl hvetemel
1 ts salt
2 ss sukker
2 ts vaniljesukker evt litt mer
2 ts bakepulver

Bland alt sammen og stek på stekepanne eller steketakke (helle). De er best varme gjerne med syltetøy eller sukker på.

Enjoy!,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.