torsdag 29. januar 2015

Prosjekt opprydding i kleskap og leker.

I dag bestemte jeg meg for å starte dagen med opprydding i kleskapet og lekene til J. Han har så mye leker som flyter utover gulvet,på benken og i vinduskarmen. Noe av lekene har han vokst fra,noe leker han ikke med og noe er ødelagt. Kanskje noe kan tas bort en stund også frem mens noe annet tas bort. Da er muligens lekene litt "nye og spennende" igjen. 

I tillegg til lekene han har vokst fra eller blir tatt bort, er det mange av klærne han har vokst utav. Jeg har i mange år gitt bort eller solgt klærne som han har vokst utav. Nå etter han har strekt seg så mye den siste tiden,måtte jeg tenke hardt for å komme på noen å gi klærne til. Plutselig slo det meg at J har en kompis i klassen som er en str mindre enn han,så han kunne få arve om det var ønskelig. Kompisen har han hatt siden han startet i bhgn sammen i 2008. Og de var kjempe glade for å få arve. Så de siste raidene i kleskapet på jakt etter forsmå klær,har gått dit. Dagens fangst gikk mest på t-shits og gensere. En hel bærepose ble det,så får overlevere det i morgen eller over helgen. Er kjekt at noen kan arve enn å måtte kaste det. Mange av klærne en pakker bort er så vidt brukt,andre litt mer.

Rommet til J er nå ryddet og fint. Han har to rom pr dags dato. Et soverom hvor bøker,tegneutstyr og spill og sengen hans er og et lekerom hvor biler,lego,togbane osv er. Dette rommet får han lov til å ha rotete og ikke rydde hver kveld. Lekerommet er den eneste plassen han skal få lov til å leke uten at jeg maser om at han skal rydde opp etter seg. Husker selv at det var mye lettere å sette i gang en lek, om gårsdagens lek enda sto fremme. Da kunne jeg jo fortsette den leken, uten å måtte starte på ny. Men vi    har en avtale om at minst en gang i mnd må alt ryddes bort fra gulvet slik at jeg får vasket. Dersom det er noe han har bygget og har en fin lek,tar jeg gjerne bilde slik at han kan se hvordan det såg ut.

Jeg fikk ikke tid til å ta å rydde i lekene til J i dag,men han har ivertfall begynt å rydde dem bort fra gulvet. J har en kompis med seg hjem fra skolen i dag,så kanskje de har tatt leker utover igjen. De gjør ikke noe,det viktigste er at de koser seg. Å rydde de bort i fra gulvet,kan jeg ta samtidig som jeg rydder i lekene. Regner med det blir tatt bort en kasse eller to i morgen.

Uten om det,har vaskemaskinen gått i ett. Greit å få bort skittentøy haugen,selv om vi har et godt system. Har kasser med lokk som er merket med hva som skal puttes oppi. En med farget tøy, en til hvitt og en til handduker/undertøy. Også en egen til babyklærne. I tillegg har jeg skrevet på merkene hvilke grader tøyet skal vaskes på,slik at J kan og sette på vaskemaskinen. Heldigvis har jeg fått tørketrommel. Der puttes alt av handduker,undertøy,sengetøy inni. Har kun tre klestativ,så tørketrommelen hjelper godt på der. Det gjør at jeg nå kan vaske en eller to ekstra maskiner med klær. Genialt!

Nå gjør guttene lekser etter hjemmelaget pizza til middag. R har endelig sovnet i fanget mitt etter å ha vært våken siden kl.1030... Kjempe trett lenge,men mammas fang er best. Etter litt lek skal vi kjøre kompisen hjem,J legge seg og jeg skal slappe av med tv eller en god bok. Er begynt på en triologi,så kanskje jeg skal finne dem frem.

Dere får ha en fin kveld videre.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.