søndag 26. april 2015

Et viktig tema!!

For en tid tilbake hadde VG en artikkel om det å dekke til barnevognen med teppe. Dette er et tema som opptar meg og jeg blir skremt hvormange som fortsatt gjør dette. Senest i dag da jeg var på vei til babysvømming med snuppeline traff jeg på en mor med barnevognen tildekt med teppe. Alt folk ikke forstår hvor farlig det er. Det er et tema som går igjen hvert år,og spesielt på denne tiden av året. Den tiden vi går inni nå,blir varmere og varmere for hver dag som går og med tildekt vogn,blir det bare varmere og varmere for den lille i vognen. Mange tror at et teppe foran åpningen skal hjelpe på,man unngår sol og vind/trekk innpå den lille som ligger i vognen. Trekk/vind,den lille ligger lundt og godt nede i vognen og snur man åpningen fra viden,er mye gjort. Sol, det finnes haugevis av solskjermer man kan feste på eksisterende kallesje. Jeg har nett gått til annskaffelse av en fra Tinkafu fo å unngå sol i ansiktet på snuppeline når man triller tur. Alt mye bedre enn å dekke til med et teppe.

I artikkelen i VG står det bla at det å la et barn ligge i en tildekket vogn kan få dødelig utfall. Småbarnsmoren Cecilie Bekken Sørumshagen som har gjort artikkelen og oppdraget med å sjekke hvor varmt det kan bli på oppdrag fra Tønsbergs Blad. Hun la en temperaturmåler inni vognen og dekket til med helseteppe. På ti minutter gikk temperaturen fra 20-30 grader.
Videre viser hun at det ikke bare er teppe som gjør at temperaturen stiger,men også barnet avgir varme samt det blir innpakket i dyner,tepper og poser. Spedbarn kan ikke regulere temperaturen selv og et overopphetet baby blir fort sløve og puster dårlig,noe som igjen kan føre til at de sovner inn. Spedbarn har umoderne pustesystem frem til de er to- tre måneder og fortidlig fødte kan ha det hele det første leveåret. Får de vanskeligheter med å pusterer de med å holde pusten, det som kalles dykkerefleksen, forklarer Wike Ljungblad.

En annen viktig ting jeg vil påpeke er at luer og varme jakker/ytterdresser ofte er på barnet når en triller inne på sentre. Disse tingene er og med på å overopphete barnet. Ta av lue,ytterdress/jakke når barnet ligger i vognen. Om det ikke lar seg gjøre da man feks er redd for å vekke barnet,ta i det minste bort dynen/teppet eller åpne posen barnet ligger i slik at det får luft og unngår overopphetning. Husk og at plastregntrekk er medpå å gjøre luften dårligere dårlige inne i vognen. Dette er og farlig,da man får en opphoping av CO2 under kallesjen. Må man på noen måte dekke til vognen,så bruk myggnetting da denne ikke hindrer ventilasjon inne i vognen. Myggnettingen er super til annet enn å holde insekter borte fra den lille i vognen. Større dyr som feks katter kommer heller ikke til. En fakta boks om temaet fra VG har jeg klippet ut og limt inn her.

Til slutt vil jeg si at jeg håper alle sier fra om de ser noen barnevogn som er tildekt med teppe ol. Du kan være med å redde et liv om du sier fra. Si fra hvor farlig det er på en fin måte,slik at de forstår at du ikke er der for å "kjefte", men er der for å hjelpe. Selv kommer jeg til å si fra hvergang jeg ser noen med tildekt barnevogn.


VG følger


Fakta om heteslag

Heteslag kan bli svært alvorlig og i noen tilfeller livstruende. Det er derfor viktig å avkjøle barnet umiddelbart.

Symptomer: Barnet viser tegn til utmattelse. Kvalme og oppkast, barnet kan bli irritabelt, likegyldig eller desorientert. Huden er rød og varm, men ved sjokkutvikling blir den kald og klam. Kroppstemperaturen er over 38.5 oC, og ofte er den opp mot 41 grader.

Dersom det er mistanke om heteslag, bør lege alltid konsulteres fordi tilstanden kan bli alvorlig.

Det haster særlig dersom barnet er forvirret eller bevisstløst, eller når kroppstemperaturen er mer enn 40 oC.

Kilde: Nettdoktor.n


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.