torsdag 16. april 2015

Knekkebrød

MI dag har jeg prøvd meg på å bake knekkebrød. Det er deilige knekkebrød med smak av frø,nøtter og en anelse anis. En kan gjerne sløyfe krydderet. Knekkebrødene er glutenfrie og samtidig lavkarbo,altså et lite stykke sunt måltid. 
Jeg har smakt disse i ulik variant med frø og krydder,så det er bare å prøve seg frem. Kanskje man ønsker å ha mer av noe og mindre av annet eller bytte ut noe. Det viktigste en må huske på er å ha rett mengde med det en bytter ut og rett i mengde med frø ol i forhold til vann. Så er det bare å prøve seg frem.
Denne oppskriften jeg brukte fikk jeg av en venninne som igjen hadde funnet den i et blad. Jeg skiftet ut walnøttene med mer mandler i den ene porsjonen og salte peanøtter i den andre porsjonen. I tillegg manglet jeg gresskarfrø,så det ble mer linfrø og sesamfrø. Funket veldig godt.
På toppen hadde jeg urte og parmesansalt. Kjempe godt!! De blir da som chips og kan spises uten pålegg på om ønskelig. 

Ingredienser: 

75 gram mandler
75 gram walnøtter
2 dl solsikkefrø
1 dl gresskarfrø
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
2 ss fiberhusk
1 ts salt
1 ts hele anisfrø
5 dl vann

Fremgangsmåte:

1. Mal mandler og nøtte i en blender
2. Rør sammen alle ingrediensene i en bolle og la det svelle i 10 min.
3. Fordel deigen utover to stekebrett med en stekespade ol. Rut opp knekkebrødet med en skarp kniv 
    eller pizzahjul.
4. Sett begge brettene i ovnen på varmluft eller vanlig på 160 grader 70 minutt. Etter halv tid bytter du 
    plass på brettene slik at de blir jevnt stekt.
5. Bryt opp knekkebrødene og la dem tørke i ovnen med ovnsdøren åpen.
6. Ha i tett boks.

Lykke til og enjoy!



PS; jeg vet hva jeg skal ha til kvelds etter vi kommer fra fotballtreningen til J i kveld....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.