onsdag 6. mai 2015

BUNADEN OG EG 😉

17 mai nærmer seg med stormskritt og tiden for å finne frem bunaden er her. Ja,man trenger å finne den frem før,helst i god tid. Mange er nok veldig flinke til det,mens jeg selv finner den gjerne dagen før,altså 16 mai. Inntil i fjor har den hengt hjemme hos mine foreldre,i et skap der. Men nå henger den i garderobeskapet her hos meg. Hele sulamitten. Fra sko til pannebaånd,søkjer og skjorte. Kanskje påtide å finne den frem og prøve den nå som jeg har den tilgjengelig?? Er gjerne et belte som må syes ut eller inn,kanskje livet på bunaden må fikses. Greit å ikke komme til ho mor i siste liten. Meningen var at ho skulle få med seg skjorte og forkle i dag,men det gikk i glemmeboken da vesla ikke ville roe seg. 

Egentlig skulle jeg ønsket at jeg kunne brukt bunaden til helgen når vi skal i konfirmasjon,men med amming av vesla,er ikke det så enkelt. Med alt stæsjet som høre til,må jeg av med hele bunaden for å få det til. Akkurat der misunner jeg de som har en enkel bunad hvor dette er mulig. Men på 17 mai skal den på. Da er det ikke så mange timer det er snakk om,så melkespreng kan unngås. Jeg gleder meg til å ta den i bruk. I fjor karet jeg meg i den,gravid som jeg var,var det ikke helt behagelig med en bunad på,men det gikk de timene vi var på skolen. Har man bunad,skal man bruke den er min mening. Det er greit å slippe å tenke på ha man skal ha på seg en gang i året. I tillegg er den ganske praktisk og ikke minst varm og vêret ikke viser seg fra sin beste side. Men er det sol og varmt,kan det være en plage å gå i bunad. Den er jo laget av ull så du kan tenke deg til det selv.
Det er vel kun to ganger jeg ikke har brukt den og det var da jeg var Russ og det året J var født pga amming. Ellers har den vært i bruk hver 17 mai siden konfirmasjonen i 1993 i tillegg til konfirmasjoner og en julaften. 

Bunaden min fyller i år 22 år i år. Jeg fikk den til konfirmasjonen i 1993 av mine foreldre og min mormor. Jeg valgte festbunaden til Nordhordland. Den røde,flotte bunaden på 2 kilo. Bunaden min kunne vært tyngre om jeg hadde gått for foldeskjørt. Hvorfor valget falt på festbunaden,var nok fordi mine kusiner og mine tanter har den. I tillegg synes jeg den var finere enn vinterdrakten i enten sort eller blått. Og når jeg selv er mørk,mente jeg nok at den røde ville gjøre det lille ekstra. Jeg har brystduk og belte med mønster fra Fammestad og jeg mener at mønsteret på skjorten og forkledet er også fra der. Uansett,så matcher det. Jeg var veldig bevist på den saken. Brystduken og beltet er brodert. Mange har perler,men jeg synes det er finere med sydd, samtidig som man slipper å være redd for å miste noen perler. Min mor har sydd livet og skjørtet,samt capen. Resterende er sydd rundtom på bygden. Alt sølvet til bunaden fikk jeg som konfirmasjonsgave av min mormor,og jeg fikk selv velge ut hva jeg ville ha mtp søljer. Jeg ser i ettertid at jeg kanskje kunne valgt en litt mindre "voldsom" sølje,men mener å erindre etter å ha sett på en haug med ulike søljer at jeg likte den jeg valgte best. Kanskje ikke så lett for en 15 åring å velge. Men,men... Kanskje det går ann å ta av noen gullblad,men samtidig føler jeg at jeg ødelegger den. 

Så i morgen får jeg vel luske meg en tur i garderobeskapet og finne frem "stoltheten." Sjekke om alt er der det skal være,at ting passer osv. Og gjør det ikke det,så får vi ta en tur til ho mor i helgen og få fikset det. Skjorte og forklede må uansett inn dit så ho får vasket og strøket det for meg. Det tørr jeg ikke begi meg utpå selv enda... Greit å ha en mor som gjør det for seg,men før eller siden må jeg nok prøve selv. Er bare så redd for å ødelegge det. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.