søndag 30. august 2015

Myke havrekjeks uten sukker


Jeg har lenge tenkt på å lage gnage kjeks eller havrekjeks til vesla. Det er så enkelt og godt,men hver gang jeg har tenkt på det,så har jeg manglet BANAN! Vi spiser ikke så mye banan her i huset,er vel bare i perioder jeg kjøper det. Men i går kjøpte jeg det. Så da var det ingen unnskyldning for ikke å lage dem.
Om en ser på barnekjeksene en finner i butikken,er de ofte tilsatt mye sukker. Disse er ikke tilsatt noe og er derfor et sundt alternativ. De kan brukes som frokost,lunch eller bare til kos. Det kjekke er at en kan gi dem fra barnet er 6 måneder.

Til ca.15 kjeks trenger du;

1 dl lettkokte havregryn
1,5 dl havremel (her tok jeg bare stavmixer og fin malte havregryn i manko på mel)
1/2 ts bakepulver
1/2-1 ts krydder (muskat, malt ingefær, kardemomme og kanel)
1 stor evt 2 små godt moden banan/er
2 ss kaldpresset kokosolje evt oliven/rapsolje

Mos banan og bland i olje. Rør inn det tørre og det skal bli en klebrig masse. Bruk skje og legg ut ønsket størrelse på et bakepapirkledd stekebrett. Røren flyter ikke utover ved steking,så klem gjerne røren ned til ønsket høyde. Stekes midt i ovnen på 175 grader i 12-16 minutter. Avkjøl litt før servering.

 Disse er aller best ferske. Kjeksene kan fryses! Varm de et par minutter i ovnen, eller spis de lunkne.


                           ENOY!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.