søndag 20. mars 2016

Vegansk regnbuekake

Du leste rett. Jeg har ved to anledninger laget vegansk regnbuekake. Første gangen var til 1 års dagen til min datter og nå sist var det til 9 års dagen til min sønn. Grunnen til at jeg baker vegansk kake er at begge barna reagerer på egg og melk, samt at jeg og reagerer på melk. Så for at alle skal kunne spise noe,har jeg valgt så lagt det lar seg gjøre å bake egg og melkefritt. Min sønn tåler egg i små mengder,så jeg baker gjerne noe med egg i,men som regel så blir det en oppskrift på smellgode kanelboller jeg har. 
Men tilbake til den veganske regnbuekaken. Jeg har valgt å lage den som regnbuekake,men man kan ha den som den er dersom man ikke har ulike farger å blande inni røren. Jeg har brukt Wilton sine farger,men de man finner i dagligvarebutikkene fungerer også helt fint. Fargene blir gjerne ikke så sterke som med Wilton,men helt ok.


Ingredienser til en form på ca. 24-26 cm:
  • 6 desiliter soyamelk
  • 6 teskjeer eplesidereddik
  • 3 desiliter rapsolje
  • 6 desiliter sukker
  • 6 teskjeer vaniljesukker
  • 9 desiliter hvetemel 
  • 6 spiseskjeer maisstivelse
  • 3 teskje bakepulver
  • 1,5  teskje natron
  • 1/2 teskje salt

Fremgangsmåte: 
Bland sammen soyamelk og eddik og la det stå i ca. 5 minutter så det ser ut som kefir i konsistensen. 
Bland i sukker, vaniljesukker og olje og rør godt. 
Bland sammen det tørre og vend inn det våte. Rør til en klumpfri røre og fordel røren i 4-6 skåler alt etter hvor mange farger du ønsker å bruke/har. Ha en knivsodd farge i hver skål og rør godt rundt.
Ta frem en stor rund kakeform og kle den med bakepapir i bunnen. Hell i en av skålene med farge og pass på at hele bunnen er dekket. Hell så neste skål med farge midt i kaken og la den flyte utover i den røren som allerede er i formen. Hell neste skål i midten av kaken og gjenta prossessen til alle skålene er tomme. 
Stek kaken midt i ovnen på 175 grader i 40-60 minutter, avhengig av ovnen. Sjekk med en kakepinne/gaffel etter ca. 50 minutter, mulig den må stekes lenger. Jeg måtte steke min i over en time,men skrudde da ned temperaturen litt for å unngå at kaken ble svidd på overflaten.

Ta ut kaken av ovnen og la den kjølne helt før du tar den utav formen og over på et fat. Jeg brukte helt vanlig melisglasur med konditorfarge i. Min datter sin pyntet jeg med rosa glassur,flagg og stjerneskudd og min sønn sin fikk blå glassur og lys på. Helt enkle kaker ettersom de er så fine i seg selv når man skjærer i dem.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.