lørdag 23. juli 2016

Solbær

I hagen vår finnes det solbærbusker tre steder,men kun et sted er det bær på buskene. Hvorfor det kun er bær på et sted,aner jeg ikke,men det stedet er selvfølgelig det stedet hvor det er vanskeligst å komme til å plukke. Stedet ligger nede i hjørnet på marken hvor man kun pr i dag kan komme til fra nedsiden,men der igjen befinner busken seg på motsatt side av gjerde som igjen gjør det vanskelig å få plukket alt. Og ikke nok med det,så vokser det en haug med brennenesler rundt og inni buskene- altså en stor utfordring for å få plukket dem. 


går kveld tok jeg fatt på denne utfordringen. Jeg hadde prøvd meg å plukke litt dagen før,men måtte gi opp da Rine ikke ville sitte stille i vognen oppe i veien mens hun så på faren og farfaren som jobbet på løen. Så etter at hun var sovnet tok jeg med meg bakebollen og tok fatt på en ny runde. Denne gangen med jakke, langbukse og engangshansker i håp om å ikke bli brent på brenneneslene som vokste om kapp med bærbusken og annet ugress. Jeg fikk tilslutt tatt det jeg kunne uten å måtte krabbe inni brenneneslejungelen,så jeg må si meg fornøyd med ca.6 liter solbær. Planen er å lage saft av dem,men det får jeg gjøre litt senere i dag.


Her er litt fakta om solbær;

Solbærene kom til Norge på 1600-tallet og det har vært populært å dyrke solbær i private hager fra rundt 1700/1800-tallet. Man kan og finne ville solbær rundtom som formert seg ved hjelp av fugler og andre dyr.  Og dersom en ikke er så heldig å ha en solbærbusk i hagen,kan man alltids kjøpe en busk å plante eller man finner bær tilsalgs på torg og butikker når sesongen er der. 

Da solbærene kom til landet,ble de først brukt til medisinske formål, men etterhvert oppdaget en at de var fine til å lage saft,syltetøy, vin matlaging mm. 

Solbær er en smaker "søtt" om man lar de modnes skikkelig før man plukker dem, men tar man dem fortidlig har de en bitter smak som man ikke helt kan sette fingern på hvordan en skal beskrive smaken. Bærene er mørk lilla,på grensen til sort om de får modnes skikkelig. De tilhører ripsfamilien. De er svært rike på C-vitaminer og antioksidanter. Samt andre vitaminer og mineraler som bla A vitamin og kalsium som igjen er medpå å styre immunforsvaret. 





 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.