torsdag 9. februar 2017

HOT SUPPE

Denne herlige suppen byr på smaksrike opplevelser gjennom kokosmelk og karri. Den herlige smaken lar takene dine fly til et eksotisk sted på en helt vanlig hverdag. Jeg fant den på nettsiden til Matprat og har lyst å dele oppskriften med dere. Den har blitt laget to ganger her i huset,med stor suksess og kommer til å bli laget flere ganger. Jeg har gjort noen personlige vrier,så den blir ikke helt identisk. Og jeg har tenkt å utvikle den og med ulike typer grønnsaker og gjerne annet kjøtt ala kylling. Skal jeg si hvordan jeg synes den smaker, vil jeg si den ligner litt i smaken på Tom Ka Gai suppen. 

Men her er oppskriften.

Her er oppskriften slik jeg lager den. Den er beregnet til 4 personer.

400 gram strimlet svinekjøtt 
1 ts salt
1/2 ts pepper
2 ss olje

2 stk gullerøtter i skiver
1 stk løk delt i biter
1 boks hermetiske kikerter
1 boks hermetiske tomater, grovhakkede
4 dl kokosmelk
7 1/2 dl hønsebuljong (utblandet)
1 1/2 ss currypaste

4 stk rundstykker evt baguetter

Slik gjør du det

Rens løk og skrell gulrot. Kutt løk i terninger og gulrot i sirkler. Varm olje i en panne,ha i grønnsakene og fres det til løken er blank.
Ha så karripasta oppi med grønnsakene og fres det i 2 minutter til. Rør så det ikke svir seg. Tilsett kokosmelk, og kok opp. 
Tilsett de hermetiske tomatene og buljongen. Lag det koke i 15 minutter.

Brun så det strimlede svinekjøttet i en stekepanne med olje og krydre med salt og pepper. Sett det tilsides når det er ferdig stekt.

Kjør så suppen jevn med en stavmixer. Blir den fortykk,tilsett mer hønsebuljong.
Hell av laken på kikertene og skyll dem godt i kaldt vann.

Rett før servering tilsettes kikertene og svinekjøttet. Server med rundstykker. 

I orginal oppskriften skal han ha 2 ss curry pasta og 4 dl lett kokosmelk. Så her får dere bestemme hvor sterk dere ønsker selv og om dere vil ha en lettere variant av suppen.

Vi liker godt at det er noen gulrøtter som ikke blir kjørt jevn med stavmixeren,så vi er ikke så supernøye på å få den helt jevn. 
Neste gang jeg skal lage den, tenker jeg å prøve å ha kylling istedenfor strimlet svinefilet,ha mer grønnsaker i ala mer gulrøtter,squash,rødløk som jeg har oppi etter at suppen er kjørt jevn. 











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.