fredag 14. april 2017

Skjellanger

Et vakkert,men kanskje litt forblåst sted ytterst på Holsenøy. Nydelig på slike dager som i går og ikke fult så vakkert på stormtunge dager,men plassen har sin sjarm da og. Her har jeg tilbrakt mange somre og andre tider sammen med min mamma og hennes slekt. "Onkel" Alfred, mammas onkel bodde her til han døde i 2001. Her har jeg vært med på alt fra hesjing,kjøre høy i siloen,hoppet i høyet,fisket,badet og gitt flaskelam melk på flaske. Jeg har et bilde fra jeg er rundt 3-4 år hvor jeg gir et flaskelam melk på en øl flaske. Man tar hva man har, er ikke slik som i dag der man har ammemor hengende som man bare fyller opp om det er flere enn ett. Her var det å gi hvert lam flaske. Jeg husker det som koselig og et flott minne. 
Jeg husker lek med nabounger,og godt husker jeg leker som gjemsel, det å lage lang rekke forså å ta på strømgjerdet. Da var det om å gjøre å ikke sitte sist,men helst først eller i midten. Lek i skogen,og var "skummelt" det var å gå forbi huset i skogen. Det såg så skummelt ut selv om jeg ette en stund kan huske at jeg var inni i det,men uansett var det en skog fult sv eventyr,lekeplasser og annen moro. Utenfor huset til "onkel" var det en betong platning og i denne hadde lynet slått ned da mamma var liten. Her var det vokset opp gress,og det var to "øyer" som jeg laget dyr av kongler å,stener og andre ting som jeg lekte med der. Veldig kjekt. 
Bær og frukt var det også i hagen. Rips,stikkelsbær,solbær og plommer husker jeg alltid var kjekt å plukke og ikke minst spise. 
Nå eier ikke min mamma det lengre. Hun solgte det og det er jeg veldig trist for enda. Det er en nydelig perle som jeg skulle ønske jeg fått vist mine barn. Men i går tok vi turen ut hit,men da ned til sjøen og nøstet til "onkel" for å ta jomfruturen på redningsskøyten Skomver ll som morfar har laget til Julian. Det ble høytidelig dåpssermoni og sjøsetting. Jeg og Rine overvåket det litt og etter en stund ble hun rastløs då da tok vi turen bort på sandstranden for å leke. Her plukket vi skjell,lekte i sanden og lot sjøen slå innover sandstranden og over støvlene våres. Kjempe kjekt og Rine koste seg. Hun plukket blåskjell og fortalte at hun ville spise dem. Litt irritert for at jeg sa vi måtte koke dem først og hun var ikke enig i at det ikke gikk der. Så hun kastet dem uti og plutselig løp hun etter. Hun skulle bade. Jeg fikk tak i henne og bar henne på land. Litt fortumlet og det som skjedde,men fortsatt klar for at hun skulle svømme. Men vi får heller vente til det blir varmere i sjøen før vi finner frem badetøyet og hiver oss i sjøen. Det for holde med lek i stranden og vannkanten enn så lenge.
Uansett hadde vi en nydelig ettermiddag der ute.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.