mandag 1. desember 2014

1 desember

Årets første vintermåned startet så fint med kald luft og halvblå himmel,til å gå over til sur,kald vind og regn på kvelden :(  Årets første luke i adventskalenderen ble åpnet og nedtellingen til julaften er i full gang og ikke minst,nedtellingen til vesla kommer for vår del. Og som en tradisjon siden Julian var liten har han fått hjemmelaget adventskalender,eller skal vi si pakke/aktivitetskalender. Den åpner han når han kommer hjem fra skolen.
Her henger årets kalender,en blanding mellom ting,snop og aktiviteter. Dagens luke var pepperkakebaking,noe som har blitt Julian og Ørjan's tradisjon siden vi ble sammen. Kjekt med guttene som står på kjøkkenet; tuller og tøyser mens de baker, med julemusikk i bakgrunnen. I år hadde Julian mer mel på seg enn på bordet - koselig. Så nå dufter det pepperkake i hele huset. 
Ellers pleier jeg å pynte til jul siste helgen før jul og juletreèt lille julaften,men i år har jeg tyvstartet med pyntingen. Litt pynt har kommet frem i dag og mer blir det i morgen. Da håper jeg å bli ferdig med mesteparten av huset. Julepynten jeg har,er fra den tiden da jeg hadde en liten leilighet på 65 kvm2 og mindre,så muligjeg må ut å shoppe litt mer julepynt nå som vi har et helt hus. Og i tillegg har pusset opp stuen. Har sett noen flotte sølvglass(?)pakker på Riveiera Maison på Xhibition i byn,men spørs om jeg kommer meg dit før jul. Om ikke, får jeg satse på at de har dem på salg etter jul.
(Bilde lånt av Janne Arnø) 

I Knarvik har jeg ikke funnet noe,eller det jeg har funnet koster MYE mer enn lommeboken min vil betale for noe som er fremme en måned i året. Nok en gang,får satse på salget. Jul blir det uansett,mer pynt eller ikke.
Juletreèt blir pyntet lillejulaften noe som har vært en tradisjon siden jeg var liten. Da pynter hele familien treèt. Hvert år siden J ble født,har han fått en ting til å henge på treèt i kalenderen denne dagen og som en indikasjon på hva som skal skje. Og intet unntak i år. Etter treèt er ferdig pyntet, legger vi gavene vi har under treèt,og julaften om morningen tenner vi lysene. Da kan roen senke seg.

Men før det,så skal som sagt; huset pyntes ferdig, fjøsnissen ha grøten sin,siste julegavene handles og julegaver leveres rundtom. Treèt kjøpes,kaker bakes,juleavslutninger her og der, og ikke minst og forhåpentligvis; vesla bli født!

Så med dette ønsker jeg dere alle en god første desember kveld og adventstid. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.