søndag 12. april 2015

God morgen

God morgen alle sammen. 
Klokken er ca.10.00 og jeg har sendt guttene avsted på svømming. Selv er jeg og snuppeline igjen,vi skal på babysvømming senere i dag. Mens vi venter,tenkte jeg å lage kjøttpudding til middag,samt kjøttkaker til å ha i fryseren til senere. Å,det er så godt med hjemmelaget mat som en har laget selv. Og mye bedre enn kjøpe kjøttpuddingen og kjøttkaker. Enkelt er det og,og det tar ikke lange tiden heller.
Oppskriften jeg bruker har jeg fått av min mor som igjen fikk den av sin mor. Jeg har lagt til noen ingredienser som vi liker,men det er fritt frem for hva en vil putte oppi deigen. 

Oppskriften er:

Du trenger:
1 pk kjøttdeig eller karbonadedeig
1ss salt
1 ss hvetemel
2 ss potetmel
1 egg (kan sløyfes)
Pepper
Raspet løk
Vann

Fremgangsmåte:

Kjøttdeig og salt eltes sammen. Bland så i potetmel og hvetemel og bland dette Ha i egget,pepper og raspet løk og bland. Spe med vann til passe deig.

Jeg har oppi finhakket chili og et fedd med hvitløk i tillegg.
Ta deigen oppi smurt brødform om du vil lage kjøttpudding. 
Denne stekes på 180 grader i 45 min.
Ønsker di å lage kjøttkaker,tar du stekepanne med smør i og former kjøttkaker med en skei og håndflaten. Et tips er å ha et glass med vann i vedsiden av som en av og til dypper skeien i. Da løsner deigen lettere fra skeien og hånden. Stek dem og legg på fat. 
Begge deler kan lett fryses om en en ikke skal spises samme dag. 

Lykke til og Bon Apetité


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.