tirsdag 8. mars 2016

Fagdag i matematikk


Mange tenker nok,uff,noe så kjedelig,tungt og tregt. Men der tar dere helt feil. Denne fagdagen var fylt med lek og moro hvor matematikk var grunnlaget. 
Fagdagen var på Alversund skule hvor jeg jobber og alle klassene var blandet,dvs.1-4 og 5-7 klasse. Jeg var med småtrinnet og vi hadde fem poster med ulik tema og oppgaver innenfor matematikk. Ene posten var spill. Her gikk det i yatzy,først over isen og "tiervenner" hvor alle spillene innebar bruk av terning,plussing,telling og litt lurt tenking. Kjempe artig og noe alle mestrer uansett nivå. En annen post var ute som bestod av ulike tall plassert rundtom på plassen og på baksiden var det bla matematiske symbol ala sirkel,kvadrat osv. Og hvergang måtte de innom en lærer med rett svar for å gå videre til neste tall. En post var problemløsning hvor de skulle løse sudoku og lesepppgaver hvor rett svar var en bokstav som dersom en svarte rett på alle ville en få et løsningord. Så var det organi posten hvor elevene fikk lage spå og brette boks. Kjempe kjekt. Her lærte tilsig med jeg noe,det å brette boks. Siste posten var konstruksjon. Her hadde de noe så genialt som tannpirkere og erter til å bygge med. Ertene skulle fungere som "lim" som tannpirkerene skulle festes i. Her må jeg si at jeg ble mektig imponert over elevenes kreativitet og ferdighet. Noen lage de mest utrolige figurene og bygningene og det var ikke alltid de eldste som var de mest flinke og kreative. 
Uansett så hadde den klassen jeg har hatt en kjempe kjekk dag. Det er som er det viktigste. 

Jeg vet at konstruksjons og orgamiposten er noe jeg kommer til å bruke flere ganger enten i klassesamenhenger eller hjemme sammen med J. 

Inntil videre,ha en fin kveld videre folkens. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.