onsdag 3. desember 2014

Kakemenn eller kakedamer??

I går kveld ble deigen til kakemenn / kakedamer laget. Det var dagens luke i kalenderen til J. Det er som med pepperkakene, en tradisjon for guttene. Ørjan digger kakemennene og første året vi laget dem,var de oppspist etter noen får dager,så jeg måtte lage nye. I år har jeg gradert meg med dobbel oppskrift,så får vi satse på at det holder. 
Deigen er en oppskrift jeg har funnet på tine.no og den er kjempe god.

OPPSKRIFT PÅ HVITE KAKEMENN
1 porsjon

100gsmeltet TINE Ekte Smør, avkjølt
3dlsukker
2dlTineMelk Hel (Jeg bruker vanlig lett melk)
1tshornsalt
1lhvetemel

Slik gjør du

  1. Disse kakemennene blir enda bedre dersom du lar deigen stå kaldt en stund, gjerne natten over. 

    Rør sammen avkjølt smør, sukker, melk og halvparten av hvetemelet hvor du har blandet inn hornsalt. Tilsett deretter litt og litt av det resterende melet til deigen er passe tykk.

  2. Dekk kakemenndeigen med plast og la den stå kaldt, gjerne natten over.

  3. Sett stekeovnen på 175 °C og finn fram en stekeplate med bakepapir.

  4. Kjevle deigen til den er ca. ½ cm- tykk. Trykk ut figurer med pepperkakeformer og stek figurene i ca 7 minutter. Ta ut kakene av stekeovnen før de blir gylne.

  5. La kakene avkjøles og tørke helt før de dekoreres med konditorfarge.

    Etter at lekser var unnagjort og en liten hvil på oss alle,var det tid for guttene til å bake kakemenn. J liker de ikke,men så tar Ørjan igjen for de begge to der. I år ble det litt annerledes enn vanlig. J fikk trykket ut et par figurer før barnetv, "jul på månetoppen" begynte. Er årets adventskalender og den måtte han få med seg. Så da måtte jeg trø til. Jeg bakte ut noen brett,men etter hvert var ikke bekkenet og ryggen så glad i at jeg stod,så da ble det til at jeg satt inn og tok ut rettene etter hvert som de var ferdig. Ikke helt ideèl det heller,men litt bedre. Så nå er alle kakemenn figurene ferdig stekt og tatt ut. En hel haug ble det,så da gjennstår det bare å se hvorlenge de varer.

    Her er noen bilder av det vi laget.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.