fredag 5. desember 2014

Sjokoladehorn og kransekake

Formen i dag har vært strålende,så kanskje vesla melder sin ankomst i løpet sv helgen?? Husker med J at jeg hadde en super bra dag uten smerter,problemer og full av energi før han meldte sin ankomst dagen derpå. Er vel bare å vente i spenning. Min dato, er snart over da jeg regnet med ho skulle komme i dag,men bommet med en dag på J,så kanskje det stemmer her og? Vi får se...

Uansett,en bra dag,krever at man gjør noe,så det ble baking i dag og. Sjokoladehorn og kransekake. Kransekaken er laget av ferdig masse,men håper på å lage selv til neste år. I år tar vi noe vi kan kjøpe halvferdig med oss. Og den ferdige kransekakemassen smaker ikke så galen heller. Sirklene skal dyppes i smeltet melkesjokolade etterpå,så satser på at de blir seige og gode!

Sjokoladehornene er samme deig som jeg bruker til skillingsbollene og vanlige boller. En god og enkel oppskrift fra tine.no. Inni har jeg melkesjokolade. Personlig liker jeg det best med litt mild sjokolade,men vet mange bruker kokesjokolade og andre typer sjokolade. Her er det bare smaken og fantasien som setter stopper for hva man kan putte inni horene.

GRUNNDEIG SØT GJÆRBAKST
150gTINE Ekte Smør
5dlTineMelk Hel (bruker lettmelk)
50ggjær (bruker rød tørrgjær)
½tssalt
dlsukker (ca.100g)
1egg
15dlhvetemel (ca.)

Slik gjør du

  1. Denne oppskriften på hjemmelagde boller gir ca. 30 deilige boller.

  2. Smelt smøret i en kjele og tilsett melken. La blandingen være fingervarm (37 °C). Smuldre gjæren i en bakebolle og tilsett litt av væsken. Rør til gjæren er oppløst. Hell i resten av melkeblandingen.

  3. Tilsett salt, sukker og egg. Hell i det meste av melet, men gjem litt til utbaking. Arbeid til en smidig og litt løs deig. Sett deigen lunt til heving dekket med plast ca. 30 minutter.

    Kjevl ut deigen og del den inni pizzastykker. Legg på en rute med melkesjokolade og rull sammen til et horn,eller du kan rulle den sammen til en vanlig bolle. Jeg gjør begge deler.

  4. Legg bollene med en av snittflatene ned på stekeplaten med bakepapir. Etterhev ca. 30 minutter under plast. Sett stekeovnen på 250 °C.

  5. Stek midt i ovnen, ca. 7 - 8 minutter. Avkjøl bollene på rist.

De smaker himmelsk! Spesielt når de er ferske,men alltid kjekke å ha i fryseren.

           

Ha en god fredagskveld alle sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.