lørdag 16. mai 2015

Sohpie la girafe del II

I dag leste jeg på Facebook ang en liten babygutt som satte beina til Sophie i halsen. Han låg på magen og "falt" over giraffen slik at beina ble trykt nedi halsen på han. Det var vistnok vanskelig å få dratt den løs fra halsen ut til gutten. Jeg kjøpte denne giraffen til snuppeline for litt over en måned siden. Det er favorittleken hennes og hun har lagt ofte å kost seg med denne alene i lekegrinden mens jeg har vært på kjøkkenet ol. Tanken på at hun kunne sette den fast har ikke slått meg. Denne leken har vært på markedet siden 60 tallet. I de senere årene i en ny og forbedret utgave,så hvorfor er det først nå dette skjer? Den er omtalt som en kjempe populær leke for babyer som holder på å få tenner med at den er av 100% naturlig gummi og fargen er spisbar.
Videre i kommentarfeltet på artikkelen jeg las om babygutten som satte giraffen i halsen,står det at Danmark har trukket denne leken tilbake pga kvelningsfare. Men videre står det på siden at den nye og forbedret utgaven har et nummer på ene foten som viser at den er godkjent av EU kravene. 
På den danske siden står det;Sophie Giraf har lange bløde ben. De kan sætte sig fast i den bageste del af barnets mund og blokere luftvejene. Dette er farligt for børn, som ikke kan sidde op uden hjælp.

Barnet risikerer, at bidelegetøjet blokerer dets luftveje, hvorved det kan blive kvalt. Risikoen er særlig udtalt for børn under 10 måneder". 

Jeg undres da på hvorfor denne fortsatt er i salg når den er farlig. Jeg har skrevet mail til stedet jeg kjøpte denne og hørt om det er mulig å få levert den tilbake eller hva de har tenkt å gjøre. Jeg kommer til å pakke denne bort inntil videre. Dersom jeg ikke får levert den tilbake,blir den pynt på rommet hennes,oppå en hylle når den tid kommer. Sophie er en flott giraff og det er synd at vesla ikke får kost seg med yndlingsleken sin lengre. Jeg kommer til å gå til anskaffelse av en annen variant av Sohpie. 

Kanskje denne skal bli med oss hjem neste gang vi er i en babybutikk. Det er en bitering og en koseklut. Tror at dersom jeg finner biteringen uten koseklut blir det den varianten. Koseklut vil jeg helst unngå,men vi får se hva det blir til.
Inntilvidere får Sohpie en plass på kommoden på soverommet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.