onsdag 25. september 2013

Syltetøy

Denne høsten har det blitt litt "Eva lager ting hun ikke har prøvd før." Tidligere i måneden var det saft som stod på timeplanen og nå syltetøy. Så nå står det en panne med plommer på komfyren til oppkok. 
Her oppi har jeg ca.1,5 kg plommer. Brukte ca. 430 gram sukker til 1,5 kg plommer og hele posen med Certo syltepulver.
Det ble tilslutt tre glass plommesyltetøy som her står til avkjøling.

Så var det eplesyltetøy/mos som står fortur. Nesten en bøtte med relativt små epler gikk med for å få 2 kg skrelte epler. Det går en liten stund med å skrelle og kutte opp 2 kg,men nå er de kommet på kok. 
Litt brune har de blitt i påvente av at alle eplene skulle bli skrelt og kuttet,men satser på at det ikke gjør noe med smaken. Her brukte jeg 1 kg sukker til 2 kg epler.
Resultatet ble 5 glass og en skål med eplesyltetøy som smakte fortreffelig. Skal lage etiketter til glassene og slik at de blir litt eksklusive når jeg skal gi dem bort.

Må få tak i mer epler slik at jeg kan lage mer syltetøy og kanskje prøve meg på eplelikør og. 

Syltetøy er en flott gave å gi til bursdag,jul eller som vertinnegave om en skal i et besøk. Her blir det nok hjemmelaget syltetøy (og saft) til noen i julegave.

Vil DU prøve, er oppskriften her;
2 kg friske bær/frukt
0,5-1,5 kg sukker
1 pose Certo syltepulver
1. Bland sukker og Certo syltepulver godt sammen.
2. Kok opp bærene og la dem fosskoke i 1 minutt. Skum av om nødvendig. Husk litt vann i bunnen av kjelen så ikke bærene/ frukten brenner seg fast. 
3. Ta kjelen av platen og rør inn sukkeret til det er oppløst. 
4. Fyll syltetøyet på rene,varme glass. Sett lokk på og la dem stå opp-bed til de er avkjølt. Oppbevar syltetøyet mørkt og kjølig. 

Lykke til og bon apetité.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.